Huidverzorging
webquest - webkwestie
Werkwijze
Voor deze opdracht heb je in totaal vier uur de tijd.
Drie uur om alle informatie op te zoeken en de les voor te bereiden. En dan nog een uur om je les te geven (half uur) en na te bespreken (evalueren) met de rest van je klas.
Je volgt hierbij de onderstaande stappen:
Klok
Afbeelding van Foto-Rabe via PixabayStap 1
Je kiest twee medeleerlingen uit om deze opdracht mee te maken.
Stap 2
Je verdeelt de taken onderling; ieder zoekt een deel van de informatie op.
Drietal maken
Afbeelding van https://pxhere.com/nl/photo/764425Stap 3
Je zoekt informatie op over het onderwerp. (Je bent hier maximaal 1 uur mee bezig).
De volgende onderdelen mogen niet ontbreken:
Wat zijn smetten?
Waar kun je smetplekken vooral vinden?
Hoe kun je het voorkomen?
Hoe kun je het behandelen?
wat is je rol als helpende/verzorgende hierin?
Wat is decubitus?
Op welke plekken kan decubitus voor komen?
Wat zijn de verschillende stadia van decubitus?
wat is je rol als helpende/verzorgende hierin?
Hoe kan je het voorkomen (inclusief houdingen en hulpmiddelen)?
Wat mag je wel doen en wat juist niet?
Wat zijn de gevaren/complicaties van decubitus?
Wat is je rol als helpende/verzorgende hierin?
Zoeken
Afbeelding van Free-Photos via PixabayZoeken op internet
Afbeelding van StartupStockPhotos via PixabayStap 4
Je maakt met zijn drieën een les voor de collega’s op je afdeling. De les mag (maximaal) een half uur duren.
Met het voorbereiden van de les en het maken van de presentatie ben je nog ongeveer 1½ uur bezig. Je hebt dan nog een half uur de tijd om te oefenen; je ‘geeft’ jouw deel van de les en je krijgt feedback van de groepsgenoten.
In deze les komen in ieder geval de volgende onderdelen aan bod:
Aanleiding / inleiding
Doel van de les
Wat komt er aan bod
De kennis die je wilt delen over het onderwerp
Korte samenvatting
Mogelijkheid tot vragen stellen
Les maken
Afbeelding van Anastasia Gepp via PixabayStap 5
Gebruik bij deze klinische les in ieder geval een PowerPoint presentatie en zo mogelijk plaatjes en/of filmpjes en eventueel andere hulpmiddelen. Zorg dat jullie alle drie een even groot aandeel in de voorbereiding hebben.
Zorg dat de informatie op de Powerpoint:
Duidelijk is
Kort en bondig
Niet teveel tekst op een dia
Mooie lay out heeft
Goed leesbaar van een afstand
Aantrekkelijk is
De les mag maximaal een half uur duren en hierbij moet ook tijd zijn voor vragen en/of discussie vanuit de groep
Presentatie maken
Afbeelding van Mediamodifier via PixabayStap 6
Jullie maken een afspraak met je werkbegeleider (in dit geval je leraar) om de les te gaan geven.
Stap 7
Jullie geven de les aan je collega’s (in dit geval aan je klasgenoten). Je zorgt hierbij dat jullie alle drie een deel van de les geven/presenteren. De les duurt een half uur en daarna is er nog een half uur de tijd om de les te evalueren.
Dit kan aan de hand van de beoordelingscriteria die onder het kopje beoordeling staan vermeld. Je mag ook zelf punten voor de evaluatie inbrengen.
Presentatie geven
Foto door mohamed hassan form PxHere