Huidverzorging

webquest - webkwestie

Werkwijze

Voor deze opdracht heb je in totaal vier uur de tijd.

Drie uur om alle informatie op te zoeken en de les voor te bereiden. En dan nog een uur om je les te geven (half uur) en na te bespreken (evalueren) met de rest van je klas.

Je volgt hierbij de onderstaande stappen:

Klok

Afbeelding van Foto-Rabe via Pixabay

Stap 1

Je kiest twee medeleerlingen uit om deze opdracht mee te maken.

Stap 2

Je verdeelt de taken onderling; ieder zoekt een deel van de informatie op.

Drietal maken

Afbeelding van https://pxhere.com/nl/photo/764425

Stap 3

Je zoekt informatie op over het onderwerp. (Je bent hier maximaal 1 uur mee bezig).

De volgende onderdelen mogen niet ontbreken:

  • Wat zijn smetten?

  • Waar kun je smetplekken vooral vinden?

  • Hoe kun je het voorkomen?

  • Hoe kun je het behandelen?

  • wat is je rol als helpende/verzorgende hierin?

  • Wat is decubitus?

  • Op welke plekken kan decubitus voor komen?

  • Wat zijn de verschillende stadia van decubitus?

  • wat is je rol als helpende/verzorgende hierin?

  • Hoe kan je het voorkomen (inclusief houdingen en hulpmiddelen)?

  • Wat mag je wel doen en wat juist niet?

  • Wat zijn de gevaren/complicaties van decubitus?

  • Wat is je rol als helpende/verzorgende hierin?

Zoeken

Afbeelding van Free-Photos via Pixabay

Zoeken op internet

Afbeelding van StartupStockPhotos via Pixabay

Stap 4

Je maakt met zijn drieën een les voor de collega’s op je afdeling. De les mag (maximaal) een half uur duren.

Met het voorbereiden van de les en het maken van de presentatie ben je nog ongeveer 1½ uur bezig. Je hebt dan nog een half uur de tijd om te oefenen; je ‘geeft’ jouw deel van de les en je krijgt feedback van de groepsgenoten.

In deze les komen in ieder geval de volgende onderdelen aan bod:

  • Aanleiding / inleiding

  • Doel van de les

  • Wat komt er aan bod

  • De kennis die je wilt delen over het onderwerp

  • Korte samenvatting

  • Mogelijkheid tot vragen stellen

Les maken

Afbeelding van Anastasia Gepp via Pixabay

Stap 5

Gebruik bij deze klinische les in ieder geval een PowerPoint presentatie en zo mogelijk plaatjes en/of filmpjes en eventueel andere hulpmiddelen. Zorg dat jullie alle drie een even groot aandeel in de voorbereiding hebben.

Zorg dat de informatie op de Powerpoint:

  • Duidelijk is

  • Kort en bondig

  • Niet teveel tekst op een dia

  • Mooie lay out heeft

  • Goed leesbaar van een afstand

  • Aantrekkelijk is

De les mag maximaal een half uur duren en hierbij moet ook tijd zijn voor vragen en/of discussie vanuit de groep

Presentatie maken

Afbeelding van Mediamodifier via Pixabay

Stap 6

Jullie maken een afspraak met je werkbegeleider (in dit geval je leraar) om de les te gaan geven.

Stap 7

Jullie geven de les aan je collega’s (in dit geval aan je klasgenoten). Je zorgt hierbij dat jullie alle drie een deel van de les geven/presenteren. De les duurt een half uur en daarna is er nog een half uur de tijd om de les te evalueren.

Dit kan aan de hand van de beoordelingscriteria die onder het kopje beoordeling staan vermeld. Je mag ook zelf punten voor de evaluatie inbrengen.

Presentatie geven

Foto door mohamed hassan form PxHere